Izvršni urednik „Njujork tajmsa“ Din Bake u pismu upućenom redakciji naveo je da je „Njujork Tajms“ na društvenim medijima godinama dominantan, da ima desetine miliona pratilaca, kao i da su mnogi novinari ovog lista uticajni na Tviteru, Fejsbuku, Instagramu i drugim platformama.

Da bismo opstali kao jedan od najboljih svetskih medija moramo ostati na društvenim medijima, ali isto tako moramo da osiguramo da se na njima odgovorno ponašamo, u skladu sa vrednostima našeg lista“, napisao je Bake u pismu.

U najnovijim smernicama navodi se da novinari u objavama na društvenim medijima ne smeju da iskazuju naklonost strankama, promovišu političke stavove, podržavaju kandidate, uvredljivo komentarišu ili rade bilo šta drugo što može da ugrozi reputaciju „Njujork tajmsa“.

Naši novinari treba da budu posebno obazrivi da se ne stekne utisak da zauzimaju stranu u pitanjima o kojima ’Tajms’ želi objektivno da izveštava“, piše u smernicama za koje je naglašeno da se primjenjuju na sve i u svakom delu redakcije, uključujući i one novinare koji ne izveštavaju o politici.

Iako možda mislite da su vaša Fejsbuk stranica, Tviter, Instagram, Snepčet ili drugi društveni medij privatna zona odvojena od vaše uloge u ’Tajmsu’, sve što objavljujemo ili ’volimo’ na mreži je u nekoj meri javno“, navodi se u smernicama i dodaje da redakcija snažno obeshrabruje novinare da se na društvenim medijima žale na korisničke usluge.

Iako verujete da na to imate pravo, najverovatnije će Vas posebno tretirati zato što ste novinar ili urednik u ’Tajmsu’“, piše u smernicama.

Novinari „Tajmsa“ treba da izbegavaju da se pridružuju privatnim, odnosno zatvorenim grupama na Fejsbuku i drugim onlajn platformama koji su partijski orjentisane, da ne potvrđuju da će prisustvovati na partijskim događajima, a ako se pridružuju tim grupama kako bi izveštavali, da paze šta objavljuju.

U smernicama upućenim novinarima stoji i podsećanje da će sve ono što objavljuju na društvenim medijima verovatno biti povezano sa „Tajmsom“.

Novim smernicama za ponašanje novinara na društvenim medijima „Njujork tajms“ novinarima sugeriše i:

– Uvek tretirajte druge sa poštovanjem na društvenim medijima. Ako čitalac postavlja pitanja ili kritikuje Vaš rad ili objavu na društvenom mediju i Vi želite da odgovorite, budite pažljivi. Ne podrazumevajte da osoba nije pažljivo pročitala Vaš rad.

– Ako su kritike izrazito agresivne ili nesigurne, verovatno je najbolje je da se uzdržite od odgovora. Takođe, podržavamo pravo naših novinara da isključe ili blokiraju ljude u društvenim medijima koji im prete ili ih zlostavljaju (izbegavajte isključivanje ili blokiranje ljudi samo zbog kritike o Vama ili Vašem izveštavanju).

– Ako se od strane nekoga na društvenim medijima osećate ugroženim odmah obavestite svoje nadređene. „Tajms“ ima smernice za zaštitu sigurnosti naših novinara.

– Verujemo u značaj društvenih medija kad je reč o izveštavanju „uživo“ i uključivanju „uživo“, ali postoje slučajevi kada više volimo da se naši novinari fokusiraju prvenstveno na naše digitalne platforme.

– Želimo da ekskluzive prvo objavite na našim vlastitim platformama, a ne na društvenim medijima, ali možda će biti slučajeva kada ima više smisla da prvo objavite na društvenim medijima. Obratite se nadređenima za uputstva.

– Budite transparentni. Ako ste tvitovali nešto pogrešno ili neprikladno i želite da izbrišete tvit, obavezno potvrdite da ste obrisali u narednom tvitu. Obratite pažnju na našu politiku ispravljanja na društvenim medijima.

– Ako linkujete druge izvore, trudite se da prikažete različita gledišta. Deljenje vesti, mišljenja ili satira od drugih je prikladno. Ali stalno linkovanje ka samo jednoj strani može ostaviti utisak da i vi takođe zauzimate stranu.

– Budite oprezni kada delite vesti pre svih ili ekskluzivne priče iz drugih organizacija koje „Tajms“ još nije potvrdio. U nekim slučajevima, tvitovati priče drugih kao novinar „Tajmsa“ može biti interpretirano kao da „Tajms“ potvrđuje priču, a to zapravo nije slučaj.

– Želimo da naši novinari osećaju da mogu da koriste društvene medije da eksperimentišu sa načinima izveštavanja – naročito kada takvi eksperimenti dovedu do novih vrsti izveštavanja na platformama „Tajmsa“.

– Naravno, još jednom treba naglasiti da samo zato što naši novinari mogu da isprobaju nove stvari na društvenim medijima „Tajmsa“, to ne znači da imaju dozvolu da objavljuju lične stavove, kao u uvodnicima ili komentarima.

Novinarima „Tajmsa“ u smernicama su navedena i pitanja koja sebi treba da postave ukoliko nisu sigurni da li im je objava na društvenim medijima u skladu sa standardima ovog lista:

1. Da li biste izrazili slične stavove u članku na „Tajmsovim“ platformama?

2. Da li neko ko čita Vašu objavu ima osnove da veruje da ste pristrasni za određeno pitanje?

3. Ako čitaoci vide Vašu objavu i primete da ste novinar „Tajmsa“, da li bi to uticalo na njihov stav o novinskom izveštavanju „Tajmsa“ kao poštenom i nepristrasnom?

4. Da li Vaša objava može da oteža vašim kolegama da efikasno rade svoj posao?

5. Ako neko pogleda sve Vaše objave na društvenim medijima, uključujući linkove i retvitove, da li bi imali sumnje u Vašu sposobnost da izveštavate o događajima na fer i nepristrasan način?


 

Prevod i obrada: sajt UNS – autorski prevod OVDE.

Original teksta New York Times – pročitajte OVDE.

PRILOG: NYT Ethical Journalism

Advertisements